فهرست ناشرین

اخبار

فروش 18 میلیون عنوان کتاب خودنشری در سال 2013

گروه خبر: عمومی ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بر اساس آمار منتشره از سوی استیو بوهم مدیر تحقیقات موسسه‌نیلسن‌بوک، فروش کتابهای چاپی در سال گذشته 10 درصد کاهش داشته و در مجموع مردم 4 درصد کتاب کمتر خریدند و این در حالی است که کتب الکترونیکی (ebook) با 20 درصد رشد (نسبت به سال 2012)همچنان روزهای خوبی را سپری می‌کند.

بر این اساس در سال 2013 حدود 80 میلیون کتاب الکترونیکی(ebook) توسط انگلیسی‌ها خریداری شده که ارزش آن به 300 میلیون پوند می‌رسد.

البته از مجموع کل کتابهای خریداری شده در این کشور در سال 2013 فقط 5 درصد مربوط به کتابهای خودنشری (self-published books) است. گفتنی است انگلیسی‌ها سال گذشته بیش از 2185 میلیون پوند (دو میلیارد و 185 میلیون پوند) کتاب خریدند.

استیو بوهم در کنفرانس مشاوره ادبی در لندن پیش‌بینی کرد رشد خودنشری (self publishing) به سوی انفجاری شدن پیش می‌رود و با توجه به افت فروش کتاب چاپی سنتی (printed books) این موضوع به وضوح مشاهده می‌شود.

آمار جدید در خصوص صنعت خودنشری نشان می‌دهد گرایش عمده موجود به سوی نوشتن رمان بوده اما بخش کودکان سریعترین رشد فروش را به خود اختصاص داده است. همچنین 37 درصد از خریدها توسط کاربران زن بالای 45 سال انجام شده و 32 درصد نیز زنان جوان را تشکیل می‌دهند. همچنین 20 درصد مردان بالای 45 سال و 11 درصد مردان زیر 45 سال نیز خریدار آثار خودنشری بوده‌اند.

استیو بوهم نیز با موسسه «پرایس واترهاوسکوپرز» هم عقیده است که تا سال 2018 کتابهای الکترونیکی از کتابهای چاپی سنتی پیشی می‌گیرد. این موسسه اخیرا پیش‌بینی کرده که کتب دیجیتال از رقم 380 میلیون پوند به 1 میلیارد پوند در 4 سال آینده خواهد رسید.

بوهم تاکید کرد ارزش بازار خودنشری در سال 2013 بیش از 300 میلیون دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران



تصاویر: