فهرست ناشرین

اخبار

مذاکرات قانون صدور مجوز نشر ادامه دارد

گروه خبر: عمومی ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
علی شجاعی‌صائین، مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت‌های اخیر کارگروه مشترک این اداره با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، گفت: اعضای این کارگروه همچنان در حال مذاکره درباره قانون صدور مجوز نشر هستند. ضمن اینکه برخی ناشران در صورت تمایل می‌توانند فعالیت‌های مربوط به ممیزی کتاب را انجام دهند البته تحقق این موضوع به نظر قطعی هیات نظارت بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارگروه مشترکی تشکیل داده‌اند تا عملکرد این اداره در حوزه فعالیت‌های مختلف از ممیزی گرفته تا سیاستگذاری نشر را بررسی کنند. 

علی شجاعی صائین، مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «ایبنا» در این باره گفت: نخستین جلسه این کارگروه، پیش از برپایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. سالن اصلی سرای اهل قلم این رویداد بزرگ فرهنگی نیز میزبان دومین جلسه اعضای این کارگروه بود. اداره کتاب در این جلسات با اهم مطالبات و انتظارات تشکل‌های نشر آشنا شد. 

وی با بیان این‌که همچنان مذاکره در حوزه قانون صدور مجوز نشر _ قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ ادامه دارد، اظهار کرد: اعضای این کارگروه تصمیم دارد طی سه ـ چهار جلسه آینده در حوزه صدور مجوز نشر به پیشنهاد مطلوبی دست یابد. در این صورت پیشنهاد مربوطه به هیات نظارت اعلام می شود تا تصمیمات مورد نیاز اتخاذ شود. 

مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که «آیا این کارگروه در حوزه واگذاری ممیزی کتاب به تشکل‌های نشر به نظر واحدی رسیده است؟» گفت: این کارگروه به دنبال این است تا بحث ممیزی کتاب‌ها را بر اساس دیدگاه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشکل‌های نشر واگذار کند. معتقدیم در درجه نخست، برخی ناشران در صورت تمایل می‌توانند فعالیت‌های مربوط به ممیزی کتاب را انجام دهند البته تحقق این موضوع به نظر قطعی هیات نظارت بستگی دارد. 

شجاعی‌صائین در پاسخ به این پرسش که «تشکیل این کارگروه و جلسات آن، تا چه اندازه در رفع موانع حوزه نشر موثر است؟» عنوان کرد: بدون تردید نتایج حاصل از این جلسات در برون‌رفت از مشکلات حوزه نشر بی‌تاثیر نیست چرا که همکاران اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بخش اعظمی از فعالیت‌های نشر کشور را برعهده دارند و افراد باسابقه‌ای هستند بنابراین، می‌توانند در این حوزه با کمک به اداره کتاب، کاستی‌های آن را بیان کنند.

 

منبع: خبرگزاری کتاب ایران